• وبلاگ : 
  • يادداشت : پرسش وپاسخ
  • نظرات : 0 خصوصي ، 32 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <      1   2   3      >
     
    سلام .عيد ضيافت الهي برشما و خونواده گراميتون تبريک
    کلام امام و مولامون , راه و مسير رو به روشني مشخص کرده:
    پوشيه , لباس عفاف
    شايد با بهره گيري از اين عفتِ ظاهري , دستيابي به عفتِ باطني نيز راحتتر و آسونتر بشه
    سربلند باشيد
    پاسخ

    سلام ممنونم ازحضورتون
    سلام خيلي ممنونم از توضيحاتتون / چن وقت پيش خلاصه اي از کتاب مسئله حجاب مي خواستم بنويسم اين ها رو خوندم / اميدوارم هميشه عامل به احکاممون باشين
    موفق باشيد هميشه / يا علي
    پاسخ

    سلام خواهش ميکنم اگر شهيد مطهري هم به اين صورت گفتند بخاطر همان اختلافي است که گفتم علما در اين بحث دارند،ممنونم از حضورتون،موفق باشيد.انشالله.التماس دعا.ياعلي

    « فَبِأيِ ذَنبٍ قُتِلَت»

    در فرصت طلايي ماه مبارک رمضان براي مردم مظلوم ميانمار هم دعا کنيد

    ما در زير سايه امنيت و آسايش با عافيت داريم روزه ميگيريم اما مردم مظلوم ميانمار نه سرپناهي براي زيستن و غذايي برا روزه گرفتن و نه امنيت جاني براي حيات خويش، حداقل کاري که مي توانيم انجام دهيم دعا براي نجات آنهاست پس دريغ نکنيم.


    سلام
    من هم کاملا با پوشيه موافقم...
    زنده باد لباس عفت
    پاسخ

    سلام ممنونم از حضور تون،التماس دعا
    سلام
    موفق باشين
    پاسخ

    سلام ممنونم از حضورتون التماس دعا


    سلام...مطلب جالب بود ...خيلي استفاده كردم...اما من خودم شخصا ترجيح ميدم با چادر و ساده بيرون بيام تا با پوشيه...دليلشم اينه كه بنظرم اونجور بيرون اومدن جلب توجهش بيشتر از ساده بيرون اومدنه...البته اعتقاد منه:)....لحظه هاتون پراز طراوت بارون

    پاسخ

    سلام ممنونم ازحضور ولطفتون، اما گفتم جلب توجه کند چيزي جز سياهي که ديده نمي شود

    ادله مخالف : براي وجوب پوشش وجه و کفين متقابلاً به دلايل زير تمسک شده است : 1)درست است که ظاهر آيات و روايات اين است که پوشش وجه و کفين لازم نيست ولي نمي توان منکر شد که سيره متدينين بر خلاف اين است . در جواب اين استدلال بايد گفت اگرچه پوشش در بين عرب مرسوم نبود و اسلام آن را به وجود آورد ولي در ملل غير عرب به شديدترين شکل رواج داشت . اسلام گرچه پوشانيدن وجه و کفين را واجب نکرد ولي تحريم هم نکرد ، يعني اسلام عليه پوشانيدن چهره قيام نکرد . عليهذا فرضاً سيره اي وجود داشته باشد دليل بر وجوب پوشيدن وجه و کفين نمي شود.به علاوه چنين سيره اي در زمان پيغمبر و ائمه اطهار نبوده است.2) دليل ديگري که بر لزوم پوشيدن چهره و دو دست اقامه شده است اين است که ملاک يعني آن فلسفه اي که ايجاب مي کند ساير قسمت هاي بدن پوشيده باشد ايجاب مي کند که چهره و دو دست نيز پوشيده باشد . مگر فلسفه پوشيدن ساير قسمت هاي بدن جز جنبه فتنه انگيزي آنان است ؟ زيبايي چهره و فتنه انگيز بودن آن کم از بعضي ديگر از قسمت هاي بدن نيست بلکه بيشتر است . در جواب استدلال مي گوييم : شکي نيست که واجب نبودن پوشش وجه و کفين از اين جهت نيست که ملاک و فلسفه اصلي پوشش در آن وجود ندارد ، بلکه از جهت اين است که ملاک ديگري ايجاب مي کند که در اين مورد استثنا به وجود آيد . آن ملاک ديگر اين است که پوشش وجه و کفين اگر به طور وجوب پيشنهاد شود موجب حرج و فلج و سلب امکان فعاليت عادي از زن مي گردد . 3) يکي ديگر از ادله کساني که پوشش چهره را لازم دانسته اند اين است که در مورد کسي که قصد ازدواج دارد اجازه داده شده است که به چهره زني که مورد نظر اوست نگاه کند . مفهوم اين حکم اين است که براي کسي که قصد ازدواج ندارد نظر کردن جايز نيست . جواب نگاه خواستگار با نگاه غير خواستگار فرق مي کند خواستگار به ديده خريداري نگاه مي کند و به اصطلاح نظر استقلالي دارد و معمولاً خالي از تلذذ نيست . لذا فقها مي گويند نگاه خواستگار با علم به اينکه تلذذ حاصل شود مانعي ندارد .

    پاسخ

    ممنونم از حضورتون جوابتون درپيام هاي قبل داده شد

    ادله موافق : به چند دليل مي توان گفت پوشش وجه و کفين واجب نيست :1) آيه پوشش که همان آيه 31 سوره نور است و براي اين وظيفه و تعيين حدود آن پوشيدن وجه و کفين را لازم نشمرده است . در اين آيه به دو جمله مي توان استناد جست . يکي جمله «ولايبدين زينتهن الا ما ظهر منها» و ديگر جمله «وليضربن بخمرهن علي جيوبهن» در مورد جمله اول که اکثر مفسران و عموم روايات ، خضاب و سرمه و انگشتر و دستبند و امثال اينها را مستثنا کرده اند اين زينتها زينتهايي است که در چهره و دو دست تا مچ صورت مي گيرد . در مورد جمله دوم بايد گفت : آيه دلالت دارد که پوشانيدن گريبان لازم است و چون در مقام بيان حد است اگر پوشانيدن چهره هم لازم بود بيان مي کرد .2) در موارد بسياري که مستقيماً مسأله پوشش يا مسأله جواز و عدم جواز نظر مطرح است ملاحظه مي کنيم که در جواب و سؤالهايي که ميان افراد و پيشوايان دين رد و بدل شده فقط مسأله مو مطرح است و مسأله رو به هيچ وجه مطرح نيست . يعني وجه و کفين مفروغ عنه و مسلم فرض شده است . 3) رواياتي که مستقيماً حکم وجه و کفين را چه از نظر پوشيدن و چه از جنبه نگاه کردن بيان مي کند . ولي البته عدم لزوم پوشيدن وجه و کفين دليل بر جواز نظر نيست اما جواز نظر دليل بر عدم لزوم پوشيدن وجه و کفين است .

    پاسخ

    وَلايُبْدِيْنَ زِيْنَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا و نيز بر زنان لازم است كه سر و گردن و سينه و دست و ديگر جايگاه‏هاى زينت و زيور خويش را - جز آنچه به طور طبيعى آشكار است - براى مردان بيگانه هويدا نسازند. با اين بيان، آيه شريفه به پوشيده داشتن سر و گردن و سينه و دست يا جايگاه‏هايى كه زر و زيورها در آنجا قرار مى‏گيرد سفارش مى‏كند، نه به خود زر و زيور چرا كه به خود زر و زيور، اگر در سر و گردن و ديگر جايگاه‏هاى خود نباشد مى‏شود نگاه كرد. برخى بر آنند كه زينت و زيور، بر دو بخش قابل تقسيم است: زينتهاى آشكار و زينتهاى نهان، زينتهايى كه به طور طبيعى هويداست، پوشاندن آنها لازم نيست و بدون نيّت هوس‏آلود مى‏توان به آنها نگريست امّا زينتهاى نهانى را بايد پوشاند. زينتهاى آشكار و نهان‏ در اين مورد كه زينتهاى آشكار و نهان، در آيه شريفه چيست، ديدگاه‏ها يكسان نيست ووظيفه ماتقليد از بزرگاني است که به بحث وتحقيق پرداختندپوشش، آرايش و نگاه از نظر امام خميني (س) س 1- اگر زن در دست خود زينت داشته باشد نظير حلقه ي ازدواج يا انگشتر يا در وجه خود آرايش کرده باشد آيا بر اين زن واجب است که وجه و کفين خود را بپوشاند يا نه؟ ج : «پوشاندن از نامحرم در فرض مذکور واجب است » . س 2- حدود حجاب اسلامي براي بانوان چيست؟ و براي اين منظور پوشيدن لباس بلند آزاد و شلوار و روسري کفايت مي کند؟ و اصولا چه کيفيتي در لباس و پوشش زن در برابر افراد نامحرم بايد رعايت شود؟ ج : «واجب است تمام بدن زن به جز قرص صورت و دست ها تا مچ از نامحرم پوشيده شود و لباس مذکور اگر مقدار واجب را بپوشاند، مانع ندارد ولي پوشيدن چادر بهتر است و از لباس هايي که توجه نامحرم را جلب کند، بايد اجتناب شود» . س 3- آيا سرمه کشيدن يا ابرو چيدن، انگشتر عقيق، ساعت، عينک طبي زيبا، براي زنان زينت حساب مي آيد که پوشش آن لازم باشد؟ ج : «هر چه در نظر عرف مردم زينت محسوب مي شود، اظهار آن در برابر نامحرم جايز نيست » . س 4- حناي دست زن را اگر نامحرم ببيند، چه صورت دارد؟ ج : «بايد از نامحرم مستور کند» .

    زينت : در جمله بعد مي فرمايد : «ولايبدين زينتهن الا ما ظهر منها» . کلمه زينت در عربي از کلمه زيور فارسي اعم است ، زيرا زيور به زينتهايي گفته مي شود که از بدن جدا مي باشد مانند طلا آلات و جواهرات ولي کلمه زينت هم به اين دسته گفتته مي شود و هم به آرايشهايي که به بدن متصل است نظير سرمه و خضاب . مفاد اين دستور اين است که زنان نبايد آرايش و زيور خود را آشکار سازند . سپس دو استثنا براي اين وظيفه ذکر شده است .

    استثناي اول : «الا من ظهر منها» يعني جز زينتهايي که آشکار است . از اين عبارت چنين استفاده مي شود که زينت هاي زن دو نوع است . يک نوع زينتي است که آشکار است . نوع ديگر زينتي است که مخفي است مگر اينکه زن عمداً بخواهد آن را آشکار کند . پوشانيدن زينت نوع اول واجب نيست ، اما پوشانيدن زينتهاي نوع دوم واجب است .

    در باب تعيين زينت آشکار و پنهان روايات زيادي نقل شده که ما چند تن آن را ذکر مي کنيم .

    در تفسير مجمع البيان مي گويد : درباره اين استثنا سه قول است :

    اول اينکه مراد از زينت آشکار جامه هاست (جامه هاي رو) و مراد از زينت نهان پاي برنجن و گوشواره و دستبند است . اين قول از ابن مسعود صحابي معروف نقل شده است .

    دوم اينکه مراد از زينت ظاهره سرمه انگشتر و خضاب دست است ، يعني زينت هايي که در دو چهره و دو دست تا مچ واقع مي شود اين قول ابن عباس است .

    سوم اين است که مراد از زينت آشکار ، خود چهره و دو دست تا مچ است . اين قول ضحاک و عطاست .

    در تفسير صافي نيز همين روايتها نقل شده است . ظاهراً در روايات شيعه در اين جهت اختلافي نيست .

    پاسخ

    منظور اززينت آشکارچهره ودستان است.آيت الله تبريزي ره :حفظ پوشش براى زنان تا چه حدّى نياز است، پوشانيدن چقدر صورت نياز است؟و اگر اين شخص زيبايى ظاهرى داشته باشد و هر چقدر پوشش دهد بازهم عيان شود وظيفه چيست؟ بسمه تعالى‌ - بر زن واجب است تمام بدن را از نامحرم بپوشاند و اگر خلقة زيبايى او به نحوى باشد كه اگر قرص صورتش را نپوشاند جلب توجه نامحرمان مى‌كند واجب است شرعا آن را مانند زنهايى كه پوشيه مى‌زنند بپوشاند، و همچنين زنى كه صورتش آرايش داشته باشد، و اللّه العالم.حضرت آيت الله بهجت ره :چنان‌چه زن با خود زينت داشته باشد، مانند حلقه‌ى ازدواج، يا انگشترى در دست، يا چهره آراسته كرده باشد، آيا واجب است وجه و كفّين را بپوشاند؟ ج. واجب است.حضرت آيت الله فاضل لنکراني ره: براى زنان در حال نماز، پوشانيدن موهاى مصنوعى و زينت‌هاى پنهانى (مانند دستبند و گردن‌بند) و زينت صورت (مانند سرم? چشم) لازم نيست، امّا واجب است از نامحرم بپوشاند.
    چند روايت از کتب حديث شيعي :

    از امام صادق (عليه السلام) سؤال شد که مقصود از زينت آشکار که پوشيدنش براي زن واجب نيست چيست ؟ فرمود زينت آشکار عبارت است از سرمه و انگشتر . (کافي/جلد5/ص521)

    امام باقر (عليه السلام) فرمود : زينت ظاهر عبارت است از جامه ، سرمه ، انگشتر ، خضاب دستها ، النگو . سپس فرمود زينت سه نوع است : يکي براي همه مردم است و آن همين است که گفتيم .دوم براي محرمهاست و آن جاي گردنبند به بالاتر وجاي بازوبند به پايين وخلخال به پايين است.سوم زينتي است که اختصاص به شوهر دارد وآنهم تمام بدن زن است.

    به هر حال اين روايات مي فهماند که براي زن پوشانيدن چهره و دستها تا مچ واجب نيست ، حتي آشکار بودن آرايشهاي عادي و معمولي که در اين قسمتها وجود دارد نظير سرمه و خضاب که معمولاً زن از آنها خالي نيست نيز مانعي ندارد .

    پاسخ

    سلام درحديثي دارم پيامبر عزيز خدا صلي الله عليه و آله مي فرمايند: «ان من خير نسآءکم . . . المتبرجة من زوجها الحصان عن غيره; بهترين زنان شما آن زني است که براي شوهرش آرايش و زينت مي کند، اما از بيگانگان خود را مي پوشاند .»بايد بگويم وظيفه ما تقليد است وخودمون نميتوانيم شخصا از بين احاديث برداشت داشته باشيم وعمل کنيم قطعا اين احاديث که نوشتيدحضرت امام حضرت آيت الله بهجت ،حضرت آيت الله فاضل لنکراني ديده اند وبااين حال حکم به پوشاندن آرايش وزيورآلات داده اند
    سلام جواباتون عاليه
    اولش يه چيزي بگم دوستان ميگن تو شهراي کوچيک آسون تره اما فکر نمي کنم مثلن جايي که ما هستيم و همه همديگه رو مي شناسن
    خيلي سخت تره استفاده از پوشيه تا يه شهر بزرگ با يه عالمه آدم غريبه
    نمي دونم کتاب مساله حجاب رو خوندين يانه ايني که مينويسم از اون کتابه آخراي کتاب
    با احترام بسيار به فتواي آقا
    استاد مطهري اينطور ميگه
    پاسخ

    سلام ممنونم از حضورتون
    سلام.انشاالله در راه کمال الهي و عفت و حجب و حيا و زندگاني موفق باشيدورستگار
    پاسخ

    سلام ممنونم از حضور ولطفتون
    ماه مبارك رمضان بر شما مباركباد
    پاسخ

    ممنونم از حضورتون
     <      1   2   3      >