" سماء " با کلمه " آسمان " که ما میگوییم ، یکی نیست . نصاب (کتاب نصاب )میگوید : " سما آسمان ، ارض و غبرا زمین " ولی نه ، آسمان که کلمهای است فارسی ، مرکب از دو کلمه " آس " و " مان " است ، " آس " یعنی " سنگ آسیا " که میچرخد . حال این آس ، این سنگ که میچرخد ، اگر دستی باشد به آن میگویند " دست آس " ، اگر آبی باشد به آن میگویند " آسیاب " یعنی آس آبی ، و به هر حال " آس " اسم آن سنگ است که میچرخد . آسمان یعنی آن چیزی که مانند 1 سنگ آسیا میچرخد .
پس " آسمان " در زبان فارسی یعنی فلک که مثل سنگ آسیا میچرخد ، ولی " سماء " معنایش این نیست که آنچه که مثل سنگ آسیا میچرخد ، " سماء " یعنی آنچه که در بالا قرار گرفته است ، از ماده " سمو " است و سمو یعنی علو . هر چه که در بالای ما قرار گرفته ، قرآن کریم به آن " سماء " گفته است . خورشید هم سماء است ، ستاره هم سماء است ، ابر هم سماء است ، و حتی گاهی به خود باران هم قرآن میگوید " سماء " : " « یرسل السماء علیکم مدرارا »" چون از بالا میآید به آن میگوید " سماء " ، و امور غیبی و ملکوتی و معنوی را هم قرآن میگوید " سماء " چون از نظر معنا در مقام بالاتری قرار گرفتهاند : " « و هو القاهر فوق عباده »" . آنچه که قاهر بر ما و مسلط برماست و مافوق معنوی ما فوق معنوی ما قرار گرفته است ، قرآن به آن هم " سماء " میگوید .
" سماء " با کلمه " آسمان " که ما میگوییم ، یکی نیست . نصاب (کتاب نصاب )میگوید : " سما آسمان ، ارض و غبرا زمین " ولی نه ، آسمان که کلمهای است فارسی ، مرکب از دو کلمه " آس " و " مان " است ، " آس " یعنی " سنگ آسیا " که میچرخد . حال این آس ، این سنگ که میچرخد ، اگر دستی باشد به آن میگویند " دست آس " ، اگر آبی باشد به آن میگویند " آسیاب " یعنی آس آبی ، و به هر حال " آس " اسم آن سنگ است که میچرخد . آسمان یعنی آن چیزی که مانند 1 سنگ آسیا میچرخد .
پس " آسمان " در زبان فارسی یعنی فلک که مثل سنگ آسیا میچرخد ، ولی " سماء " معنایش این نیست که آنچه که مثل سنگ آسیا میچرخد ، " سماء " یعنی آنچه که در بالا قرار گرفته است ، از ماده " سمو " است و سمو یعنی علو . هر چه که در بالای ما قرار گرفته ، قرآن کریم به آن " سماء " گفته است . خورشید هم سماء است ، ستاره هم سماء است ، ابر هم سماء است ، و حتی گاهی به خود باران هم قرآن میگوید " سماء " : " « یرسل السماء علیکم مدرارا »" چون از بالا میآید به آن میگوید " سماء " ، و امور غیبی و ملکوتی و معنوی را هم قرآن میگوید " سماء " چون از نظر معنا در مقام بالاتری قرار گرفتهاند : " « و هو القاهر فوق عباده »" . آنچه که قاهر بر ما و مسلط برماست و مافوق معنوی ما فوق معنوی ما قرار گرفته است ، قرآن به آن هم " سماء " میگوید .