سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پوشیه و روبنده ، پرده  است که بعضی از زنان متدین برای حفظ بهتر حجاب خود بر صورت می زنند و هم اکنون هم در خیلی از کشورهای اسلامی این سیره معمول است . با بررسی تاریخ بشر متوجه می شویم که چنین چیزی همیشه در فرهنگ بشر بوده است و ادیانی مثل زرتشت ، یهودیت و مسیحیت از وجوب آن صحبت کرده اند، و دین اسلام نیز اگر چه پوشاندن صورت و دست را اگر خالی از زینت باشد واجب نکرده است ولی، در استفاده از ان منعی نکرده است اماعده ای در این عصر برهنگی معتقدند این نحو? پوشش مصداق لباس شهرت است و باید از زدن پوشیه خود داری کرد امااینکه پوشیه لباس شهرته مسئله ای است که با ادعا ثابت نمیشه، بله اگر ثابت شد اونوقت میشود گفت پوشیدنش اشکال دارد

لباس شهرت به چه لباس هایی گفته می شود؟

1- امام خمینی رحمه الله علیه:
لباس شهرت، لباسی است که، از نظر پارچه ، رنگ یا دوخت آن، برای شخص استفاده کننده، معمول ومتعارف نباشد
2-مقام معظم رهبری :
لباس شهرت ،لباسی است که پوشیدن آن، برای شخص بخاطر رنگ یا کیفیت دوخت یا مندرس بودن آن وعلل دیگر، مناسب نیست؛ به طوری که اگر آن را در برابر مردم بپوشد ، توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشت نما می شود .(درموردپوشیه سوال شد که آیا لباس شهرت است ؟فرمودند حجاب برتر چادر وبرتر از آن پوشیه است)
3-صاحب عروه الوثقی :
لباسی است که خلاف شأن فرد است، از حیث جنس لباس یا رنگ یا ترکیب یا بریدن یا دوخت آن، مثل اینکه عالمی، لباس سربازی بپوشد یا به عکس.
4-آیت الله فاضل لنکرانی :
مقصود از لباس شهرت، لباسی است که، عرفاً زننده باشد واز این جهت انگشت نما باشد ومناسب ذی و شأن شخص، از حیث جنس یا رنگ یا نوع دوخت نباشد .
5-آیت الله بهجت :
عبارت است از لباسی که از جهت جنس یا رنگ یا نحوه ی برش ودوخت ومانند آن خلاف شأن و ذیّ پوشنده ی لباس باشد.
6-آیت الله مکارم شیرازی :
منظور از لباس شهرت، آن است که، لباسی بپوشد که مشهور به زهد وقدس شود وجنبه ی ریا کاری داشته باشد. لباسی است که جنبه ی ریا کاری دارد و می خواهد بوسیله ی آن به زهد وترک دنیا مشهور شودخواه از جهت پارچه ورنگ آن باشد، یا دوخت آن. اما اگر واقعا مقصدش ساده پوشیدن است وجنبه ریا کاری ندارد، جائز و بلکه شایسته است .
7-آیت الله سیستانی:
لباسی است که پارچه یا رنگ آن برای کسی که می خواهد آن را بپوشد، معمول نیست؛ در صورتی که موجب هتک حرمت وخواری او باشد.
8-آیت الله تبریزی:
از ایشان سوال شده، مقصود از لباس شهرت را بفرمائید: آیا به چادر سفید ویا عبای سفید ویا مثل اینها، لباس شهرت گفته می شود ؟جواب:لباسی که انسان می پوشد، اگر لباسی باشد که موجب وهن او شود، یا طوری باشد که با پوشیدن آن، بر دیگران فخر بورزد، بنابر احتیاط واجب، باید ترک شود.
 

 لباس شهرت، لباسی است که، دارای ویژگی های زیر باشد :
1-باعث انگشت نما شدن شود .(به جهت جنس لباس یا رنگ یا ترکیب یا بریدن یا دوخت آن، مندرس بودن)
2-معمول ورایج ومتعارف در این زمان نیست .

در کتب فقیهی مشاهده می کنیم : در بعضی موضوعات، مکلف را مراجعه به عرف عام داده اند و در بعضی از جاها عرف خاص را ملاک قضاوت دانسته اند در بعضی جاها هم رجوع به عرف خبره را، مرجع تشخیص بیان کرده اند . پس نمی شود به طور کلی گفت که کدام عرف در تشخیص مصداق، معیار است. بلکه تعیین اینکه کدام عرف، ملاک است بستگی به نوع موضوع و لسان دلیل دارد .برای مثال :در بعضی جاها عرف متخصص و خبره، ملاک، قرار داده شده است :مثلا بر اساس دستور امام خمینی رحمة الله علیه در نیمه ی اول سال 1362 ه-ش برای بررسی حلیت یا حرمت تاس ماهی،فیل ماهی ، ماهی اوزون برون ،سمیناری در بندر انزلی با شرکت گروهی از جمله متخصصان علوم زیست برگزار شد و نتیجه ی نظر کارشناسان این بود که انواع تاس ماهیان دریای خزر ،ماهی اوزون برون ،شیر ماهی ،فیل ماهی ،در قسمت هایی از بدنشان خصوصا روی ساقه ی بالایی باله دمی، فلس های لوزی شکل دارند (43)می بینید که در این موضوع عرفی؛ یعنی وجود فلس در ماهی، امام معیار را عرف متخصص می داند نه هر عرفی. پس به طور کلی نمی شود گفت که کدام عرف، مرجع تشخیص مصداق است بلکه در جاهای مختلف و در موضوعات گوناگون نوع عرف ، متغیر می شود .اما در بحث خودمان یعنی تشخیص اینکه آیا پوشیه، مصداق لباس شهرت است یا نه و آیا فلان مصداق میتواند مصداقی برای انگشت نمایی زننده باشد یا نه می توان گفت که: اساتید قائل بودند که عرف متدین، ملاک است .(عرف متدین مانند حضرت امام خامنه ای حضرت آیت الله بهجت آیت الله صافی گلپایگانی...)
3-مناسب ذی وشأن فرد نیست .
4-جنبه ی ریا کاری دارد .اگر واقعا مقصدش ساده پوشیدن است وجنبه ریا کاری ندارد، جائز و بلکه شایسته است 
5-موجب هتک وخواری آن فرد شود .
6-عرفاً زننده باشد .

پ ن:مطلبی مرتبط باپوشیه درمنادی معرفت

باتوجه به آنچه گفته شد حال بگوییدآیا پوشیه لباس شهرت است ؟؟؟!!!!


.توضیح المسائل ،ص 187
.رساله اجویة الاستفتائات ترجمه فارسی، ص 329
.غایه القصوی فی ترجمه العروه الوثوقی ،ج1، ص3294.رساله ی توضیح المسائل ص 143
.رساله ی توضیح المسائل ص 141
. رساله توضیح المسائل مکارم، ص 150
.استنفتائات جدید مکارم ،ج1، ص 56
.رساله ی توضیح المسائل شماره 853
.استنفتائات جدید تبریزی ،ج1 ،ص 3610.رساله ی توضیح المسائل ص 228

 






تاریخ : سه شنبه 91/4/13 | 6:19 عصر | نویسنده : | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • پینگ پنگ