سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیه 285 و 286 سوره بقره که با عبارت «من الرسول» آغاز می شود به این نام شهرت یافته است. منشا این شهرت روایات فراوانی است که از پیامبر اعظم (صلی الله علیه واله وسلم) و امامان معصوم (علیهم السلام) در فضیلت و قرائت آنها نقل شده است. مجموع این روایات، از عظمت این دو آیه خبر می دهد. براساس این روایات، دو آیه ی آخر بقره، از گنجی در زیر عرش الهی به پیامبر بخشیده شده است. و آن حضرت هر گاه این دو آیه و آیه الکرسی را قرائت می کرد، تبسّم کرده می فرمود: آن دو از گنج الهی زیر عرش است. طبق نقلی از پیامبر، خداوند، دو هزار سال پیش از آفرینش آسمان ها و زمین، کتابی داشته و دو آیه ی آخر بقره را از آن فرود آورده است؛ پس اگر آن دو، سه شب در خانه ای خوانده شود، شیطان به آن نزدیک نمی شود.

در روایتى که على بن‏ابراهیم به سند خود از امام صادق علیه السلام نقل کرده، آمده است که آیه «آمن‏الرّسول» خطاب دو جانبه و بى‏واسطه خداوند با پیامبر در شب معراج است. 
در این روایت، امام صادق علیه السلام از پیامبر صلى الله علیه و آله نقل مى‏کند: هنگامى که در معراج به سدرةالمنتهى رسیدم و تا اندازه دو قوس کمان به او نزدیک شدم، پروردگارم ندا داد: «ءَامنَ الرّسولُ بِما أُنزلَ إِلیهِ مِن رَبّهِ» و من از طرف خود و امّتم به خداوند پاسخ دادم: «و المُؤمِنونَ کُلٌّ ءَامنَ بِاللّهِ و مَلل- کَتهِ و کُتبهِ و رُسلهِ لانُفرّقُ بیَنَ أَحدٍ مِن رُسلِهِ» و گفتم: «سَمِعنا و أَطَعنا غُفرانَکَ رَبَّنا و إِلیکَ المَصِیر»؛ آن‏گاه خداوند فرمود: «لَایُکِلّفُ اللّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها لَها ماکَسبَت و عَلیهَا ما اکتَسبَت» و من از خدا خواستم: «رَبَّنا لَاتُؤاخِذنَا إَن نَسِینا أو أَخطَأنا» و خداوند فرمود: پذیرفتم. 
گفتم: «رَبَّنا ولَاتَحمِل عَلَینا إِصرًا کَماحَملتَهُ عَلى الّذِینَ مِن قَبلِنا» و خداوند این دعا را نیز پذیرفت. 
و گفتم «رَبَّنا و لَاتُحمّلنا مالَاطاقَةَ لَنَا بِهِ و اعفُ عَنّا واغفِرلَنا وارحَمنَا أَنتَ مَولنا فَانصُرنا عَلى‏القَومِ الکفِرین» و خداوند پاسخ داد: هر آن‏چه را از من خواستى، به تو و امّت تو بخشیدم. 
در روایتى دیگر، پیامبر صلى الله علیه و آله با استناد به همین آیه فرموده است: چهار چیز ( خطا، فراموشى، آن چه از روىاکراه انجام مى‏شود و آن چه خارج از طاقت انسان است) از امّت من برداشته شده است. 
برپایه روایتى منقول از امام على بن‏ الحسین علیهما السلام بیامبربه سه آیه آخر سووره بقره سفارش کرده است. 

برای دانلود فایل صوتی این آیه اینجاکلیک کنید.

 






تاریخ : دوشنبه 91/1/28 | 11:40 صبح | نویسنده : | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • پینگ پنگ